Oaser i haven – giver indre velvære

Hvor havemøbler tidligere var ensbetydende med et havebord og nogle havestole eller måske et bord og bænksæt, er der i dag meget større variation i både havemøbler og brugen af dem. Ved at indrette forskellige hyggekroge i haven udnytter du både havens forskellige vækster og muligheden for sollys på forskellige tidspunkter af dagen.

På terrassen tæt på huset er det naturligt at skabe en spiseplads, der måske er suppleret med et udekøkken og plads til grillen. Her samles familie og venner om et godt måltid i havemøbler, der er beregnet til at sidde oprejst i, så man ikke skal anstrenge sig for at indtage sin mad. Det er muligt at finde bord og bænksæt i børnestørrelse, så børnene har deres egen spiseplads ved siden af forældrenes, men i passende højde, så det er nemt for børnene at forlade bordet, når de er færdige.

Andre steder i haven kan du være mere kreativ og skabe små frirum med specifikke formål. Nyd sommeren i et sydvendt solhjørne, hvor en solstol, solseng eller liggestol garanterer afslapning, og hvor de omgivne buske og træer sørger for afskærmning for nysgerrige blikke over hækken.

Indret en romantisk plet med hængesofa, hvor elskende kan nyde hinandens selskab og flette fingre, mens de nyder duften af roser og udsigten til blomstrende bede. Hængesofaer fås i dag i mange udformninger, men fælles for dem er, at de med rolige svingende bevægelser kan sætte enhver ned i et lavere gear. En lille fiskedam med rindende vand sætter prikken over i’et i krogen med hængesofa.

Mod nordvest kan du med fordel indrette en lille plads med et cafésæt, hvorfra du med et glas rødvin eller et glas frisklavet hyldeblomst i hånden kan nyde solnedgangen og reflektere over dagens oplevelser.

Har du børn, gør en bålplads lykke. Omkring bålet stilles havebænke, og i forlængelse af bålpladsen kan du indrette en plads med et bord og bænksæt, hvor snobrød, skumfiduser og andre godter kan indtages i ro og mag væk fra ilden.

Når du planlægger de mange små oaser i haven, er det vigtigt at indtænke lokale forhold, såsom vindretning og naboer. Bor du et sted, hvor der ofte blæser en strid vestenvind, er det en fordel at arrangere en hyggekrog, der er helt afskærmet mod vest, så du også på en blæsende dag kan sidde udenfor. Har du støjende naboer, kan afslapningskrogen indrettes i den fjerneste ende af haven hvor du kan sidde og finde din indre ro.

Kun fantasien sætter grænser for, hvordan du kan indrette din have, så hver et hjørne udnyttes med den type havemøbler, der passer til formålet.

Cykelferien til sommer planlægges

Så blev vi enige om den korte af vores ferier til sommer – en cykeltur med hele familien og nogen venner – vi snupper alle cyklen og så vil vi have et par anhængere / ladvogne med.

Umiddelbart regner vi med at kører ca. 30 km om dagen, hvilket nok ikke virker af specielt meget nu vi allerede er i ok form, men vi er en stor blandet flok, så det skal være i tempo og distance hvor alle kan være med og stadig have det sjovt. Der er altid rig mulighed for at cykle rundt i området ved vores logeringer.

Der er 2 på holdet der netop har købt billige cykler fra et varehus,  hvilket jeg betvivlede en del da jeg hørte det. Vi mødes 2 aftener efter hvor jeg fik set deres cykler og checkede alt efter – og må bøje mig over at det faktisk er en rigtig habil cykel de begge have købt sig – og ret billigt også i forhold til cykelhandleren.

Kendte ikke umiddelbart deres mærker Rocky og Mustang inden, men fik Googlet mig lidt frem til dem da jeg kom hjem og blev blot bekræftet i at det er fint valg til vores tur.

Vi mødes alle om en lille mdr. for at planlægge nærmere om hvor vi skal gøre holdt og hvilke ruter vi napper.

Det gode ved cykelturen er også at vi ikke behøver at slæbe alt vores mad – vi køber blot ind undervejs og gemmer den friske mad i vores ladvogn.

Vi skriver mere når vi kommer nærmere planlægningen 🙂

Sund morgen juice & økologisk kød

Jeg starter hver eneste morgen med en hjemmelavet juice på vores juicemaskine og har snart lavet mange forskellige varianter.

Min favorit er meget simple og den smager rigtig godt, hvis man kan lide en lidt sur smag samt smagen af citron.

Ingredienser til Sund Juice:

  • 4 grønne æbler
  • ½-1 citron
  • 1 cm ingefær

Fremgangsmåde:

Skær citronen ud i 3-5 mm tykke skiver og skær æblerne i halv. Derefter lægges citronskiverne imellem de halve æbler og æblerne samles igen og pakkes i juicemaskinen.

Og værsgo, en lækker, nem og hurtig morgenjuice.

Økologisk kød

Til aftensmad spiser vi altid økologisk kød, som efterhånden er blevet temmelig dyrt. Vi er derfor begyndt at spise mere og mere vildt, da det kan købes ganske billigt ift. Økologisk oksekød og der kan laves utrolig mange spændende vildtopskrifter.

Vi er også så heldige at have en nabo som går på jagt.

Dagens træning og kost

Dagen i dag vil udover normalt arbejde, være med familien og venner også bestå af både en tilrettelagt motion samt kost.

  • I dag cykler jeg 10km fra morgenstunden og vågner ordentligt op derude på landevejen – virkelig smuk dag i dag på cyklen.
  • 80% grønsags / 20% frugt smoothie efter cykelturen bestående af:
    – Selleri
    – Gulerod
    – Rødbede
    – Ingefær
    – Agurk
    – Spinat
    – Citron
    – Æble
    – Kiwi
    – Mandarin
  • Alt er valgt økologisk hvor der er muligt – der bliver ca. 1 liter velsmagende smoothie/juice der smager mest af alt af frugt, men er sprængfyldt med de sunde grønsager og faktisk ret kulhydrat fri når man tænker på forholdet mellem frugt og grønt.
  • Arbejde
  • Frokost – groft brød med mager ost og chilipølse fra slagteren. + en smule salat.
  • Arbejde
  • Spiser en banan på vej hjem fra arbejde, for at lige få lidt blodsukker tilbage og frisk til når jeg kommer hjem til familien.
  • God tur med hunden på en 3-5 km og så bliver der også rodet med haven i mens – der skal hugges lidt brænde og sne skrabes bort.
  • Aftensmad – i dag frikadeller, kartofler, god sovs og stor portion salat.
  • Slapper lidt af på sofaen i aften – og gør det med god samvittighed

Information om helbred, sundhed, kost & motion

Her på siden vil vi samle forskellige informationer omkring helbred, sundhed, kost og motion. Det bliver en blanding af egne artikler, gæsteskribenter og henvisninger til gode steder vi finder på nettet og steder vi selv benytter.

Vi arbejder selv på at komme i bedre form og lave reel kostomlægning fra det usunde over til langt mere sundt og varieret mad. Samtidig bliver der indført mere og mere motion i dagligdagen uden at overdrive det fra starten – vi kender alle det med at starte alt for hårdt ud og derfra blive lidt skræmt af forandringen. Det er en fejl vi selv har prøvet og nu vil gøre det i meget roligt tempo og i stedet bruge tid på at dokumenterer resultater og effekter af turen.
Vi har selv taget cyklen op som træningsform og triller næsten dagligt ud i naturen på vores cykler. Vi regner med at beskrive lidt af de ruter vi benytter os af.

Har du forslag til at komme i bedre form generelt – kan være træningsøvelser, kost, ruter i Danmark til løb, gå, cykling mv. Så må du meget gerne smide en kommentar – vi er åbne over for indslag fra gæsterne.